Ommetje Groesbeek Centrum

Type: Wandelroute
Afstand: 4.0 km

Met deze wandeling ga je op zoek naar de geschiedenis van Groesbeek in verbinding met de beek en het bos.

De wandeling ‘Groesbeek Centrum’ start bij het gemeentehuis en loopt vandaar uit naar het oude hart van het dorp de bron "De Groesbeek". Je volgt min of meer een gedeelte van de naamgever van het dorp. Tijdens de wandeling kom je langs verschillende plekken en gebouwen, die de geschiedenis van Groesbeek en haar bewoners weergeven. Ook zie je dat een aantal oude gebouwen een nieuwe functie hebben gekregen.

Vanuit het centrum wandel je naar een historisch gedeelte van het Groesbeekse bos genaamd het “Ribbenbos” met een prachtig vergezicht over het dorp bij hotel-restaurant De Wolfsberg. Het bos heeft door de eeuwen heen veel betekend voor de bevolking. Het bos blijft een geliefd bos/recreatiegebied voor de inwoners en toeristen.

Vanuit het bos loopt je weer terug naar de start.

De route sluit perfect aan bij het Ommetje Groesbeek Noord, dat begint bij de Protestantse Kerk. Beide wandelingen zijn 4 km lang.

Toegankelijkheidsinformatie

• Rolstoelvriendelijk toilet in Gemeentehuis Dorpsplein 1 (tijdens kantoortijden), bij station Fietstrein.
  • Diverse gehandicaptenparkeerplaatsen, o.a. Dorpsplein, stationsweg en spoorlaan.
Wolfsberg Groesbeek
Afstand
4.0 km

Dit ga je zien

Startpunt: Dorpsplein 1

Eigenweijs - dé koffiebar van Groesbeek

eigenweijs is een eigentijdse koffiebar en lunchzaak in het hartje van Groesbeek, gelegen aan het Dorpsplein. Bij eigenweijs proberen we onze gasten elke dag weer te verrassen met heerlijke broodjes, soepen, en salades.Lees verder

De Spil

Bellevue 66, 6561 CZ, GroesbeekLees verder

Groesbeek - Duitse trein ontsnapt door bevrijd gebied

In de nacht van 17 op 18 september 1944 wilden de Duitsers Nijmegen, waar nog volop werd gevochten, verlaten. Op het NS-station van Nijmegen werden treinen volgepropt met gestolen goederen en voorraden...Lees verder

Brouwerij d'n Drul

Dorpsstraat 7, 6562 AA, GroesbeekLees verder

B&B Bosrand

Geïnspireerd door de ligging is de kleinschalige B&B appartement bij de ingebruikname in juni 2009 ‘Bosrand’ genoemd. Het op de begane grond gelegen appartement voor een stel of alleenreizende, maakt deel uit van een semibungalow.Lees verder

De Wolfsberg Hotel Restaurant

Hotel Restaurant Grand Café De Wolfsberg is gevestigd in een prachtige 19e-eeuwse villa en beschikt over een panoramaterras met een verwarmde veranda. Het hotel ligt aan de bosrand en biedt een geweldig uitzicht over het dorp Groesbeek.Lees verder

Groesbeekse Bos

Het Groesbeekse Bos is een verzamelnaam van bospercelen in de gemeente Berg en Dal.Lees verder

VVV Berg en Dal

De VVV Berg en Dal, dé plek voor al je toeristische informatie over wat er te zien, doen en te beleven is in de stad, streek en regio. Je wordt bij de VVV gastvrij ontvangen.Lees verder

Brasserie La Vie

Eten in een mediterrane sfeer. Gastvrijheid, sfeervolle ambiance, een stukje vrolijkheid, gezellige bediening, verrassende variaties in de menukaart, een leuk wijnassortiment en een kijkje in onze open keuken.Lees verder

De Locomotief Grill & Bar

Spoorlaan 2c, 6562 AM, GroesbeekLees verder

Eindpunt: Dorpsplein 1

Beschrijving

Startpunt: Dorpsplein 1

Lengte: 4 km.

Start: Gemeentehuis Groesbeek, Dorpsplein 1. De route is rolstoelvriendelijk.

• Ga met je rug naar het gemeentehuis staan en ga linksaf langs de kleine wijngaard en vóór de luisterkei het pad op. Ga rechtsaf over het bruggetje en linksaf door het parkje richting de kerk. Loop aan het einde rechtsaf en volg het paadje links naast de kerk tot het bruggetje.
  • Loop nu terug langs de protestantse kerk en linksaf Kerkstraat in. Ga rechtdoor het zebrapad over en ga rechtsaf op de Dorpsstraat. Bij de markt linksaf. Rechts bij de grote boom staat de dorpspomp.
  • Loop langs het standbeeld van de Marskramer en zie verderop de Grenzland-Draisine.
  • Ga bij de 2de brug linksaf Bellevue en daarna rechtsaf Rentmeester. Recht vooruit is park Mariëndaal met de Karl Leisner kapel.
  • Volg de weg linksaf, is ook Rentmeester en rechtdoor, het bruggetje ‘De Groesbeek’ over langs Ruïne kasteel.
  • Ga aangekomen bij de Hoflaan rechtsaf en rechtsaf Mariëndaalseweg. Links is park ’t Groeske en rechts park Mariëndaal en Het Mariagrotje.
  • Ga rechtdoor Wisselpad. Volg de bocht rechtsaf Stationsweg. Linksaf het spoor over en rechtdoor de Nijverheidsweg. Bij Montessorischool rechtsaf de Spoorlaan in. Linksaf na appartement Spoorzicht smal paadje in.
  • Ga rechtsaf Kloosterstraat met rechts Hollandse klooster en links de kerk.
  • Steek de Pannenstraat over en ga rechtdoor een smal voetpad in. Ga linksaf Mooksestraat. Ga rechtsaf Mooksebaan. Zicht op de Zuidmolen en aan de overzijde een monument.
  • Ga rechtsaf over de parkeerplaats van hotel-restaurant De Wolfsberg.
  • Loop langs het terras en wandel rechtdoor het 1e bospad in; volg dit bospad (loopt iets naar beneden).Ga linksaf bospad in (tegenover een weiland rechts). Zie verderop ‘De bosarbeider’ in het Ribbenbos!
  • Ga eerste bospad rechtsaf (dieper gelegen bospad). Ga rechtsaf bospad bij grote omgevallen boom en rechtdoor tot verharde weg (Binnenveld)
  • Ga rechtdoor Binnenveld. Hou bij Y-splitsing links. Ga linksaf Dorpsstraat.