Dorpsommetje Ubbergen-hoog

Type: Wandelroute
Afstand: 5.5 km

Een wandeling door de dorpskern en over de stuwwal van Ubbergen. Je loopt over de Rijksstraatweg waar de fraaie villa’s aan weerszijden van de weg een monumentale kralenketting vormen.

Dorpsommetje Ubbergen-hoog is een wandeling van 5,5 km door de dorpskern en over de stuwwal van Ubbergen. Je loopt over de Rijksstraatweg waar de fraaie villa’s aan weerszijden van de weg een monumentale kralenketting vormen.

Een deel van de wandeling gaat over de prachtige N70-natuurwandelroute. Deze route met uitdagende klimmetjes is geschikt voor wandelaars met een goede conditie.

De wandeling kan uitgebreid worden met het 'Dorpsommetje Ubbergen-laag'  (3,7 km) door het lage en natte deel van Ubbergen.

Bereikbaarheid startpunt

Het startpunt is vijf minuten lopen van bushalte Ubbergen – Ubbergse Holleweg (buslijn 80 Nijmegen – Millingen).

Afstand
5.5 km

Dit ga je zien

Startpunt: Kasteelselaan 60
Eindpunt: Kasteelselaan 60

Beschrijving

Startpunt: Kasteelselaan 60

Lengte: 5.5 km.

Veel hoogteverschil en steile paden | voor wandelaars met een goede conditie | honden aan de lijn.

Start: De kleine Dame, Kasteelselaan 60, Ubbergen

• Sta met je rug naar de ingang van het gebouwtje en loop naar rechts de klinkerweg op. Neem de eerste weg links, Ubbergensdijk.
  • Aan het einde van de straat linksaf de Rijksstraatweg op.
  • Volg deze weg en ga na ongeveer 50 meter even omhoog naar het witte kerkje.
  • Vervolg de Rijksstraatweg. Vlak voor een afslag naar rechts zie je aan de rechterkant een oude opslagplaats tegen de muur.
  • Vervolg de Rijksstraatweg. Links op nummer 37 zie je De Refter.
  • Vervolg de Rijksstraatweg omlaag en ga na nummer 62 rechtsaf het bospad in. Volg dit pad rechtdoor omhoog tot de 5-sprong. Neem daar het meest rechtse pad omhoog bij het routepaaltje.
  • Volg dit pad tot de asfaltweg en ga daar rechtsaf omlaag. Neem de eerste kiezelweg links omhoog. Deze kiezelweg gaat over in asfalt op het kruispunt dat rechts de toegang tot Entrea is en links de toegangsweg naar de Maartenskliniek. Ga op dit kruispunt linksaf omhoog. Bij de T-splitsing linksaf.
  • Schuin tegenover de bushokjes is de ingang van de Maartenskliniek. In dit gebouw kun je Het Rondeel bezoeken en eventueel iets consumeren.
  • Hervat de wandeling en volg de weg omlaag. Onder aangekomen rechtsaf de Holleweg omhoog (klinkerweg) De weg gaat weer omlaag en bij de 5-sprong aangekomen blijf je de weg omlaag volgen die nu Ubbergse Holleweg heet. Onder aangekomen links omhoog de Pompweg in.
  • Deze weg gaat weer omlaag naar de Rijksstraatweg. Op het eind sla je rechtsaf.
  • Bij de Y-splitsing de weg omhoog blijven volgen. Bij de bocht zie je aan de rechterkant een bronzen beeld.
  • Volg de Rijksstraatweg. Op nr. 24 zie je Villa Waalheuvel en op nr. 26 het Tolhuis.
  • Ga de eerste straat links (Ubbergensdijk) en ga op het eind rechtsaf terug naar het beginpunt.