N70 Natuurwandelroute

Type: Wandelroute
Duur: 3 uur 30 minuten
Afstand: 14.2 km

De N70 trail route in Berg en Dal bij Nijmegen is uniek in haar diversiteit en afstandsmogelijkheden. De route is goed gemarkeerd met groene paaltjes.

Let op: De N70 Natuurwandelroute is enorm de moeite waard, het is niet voor niets een zeer populaire en véél gelopen route. Het gebied kan daardoor ook behoorlijk druk worden.

N70 natuurwandelroute: Uniek wandelen in het Rijk van Nijmegen

Op maar weinig plaatsen in Nederland tref je zo’n unieke wandelroute aan als de N70 route in het Rijk van Nijmegen. De N70 wandelroute kenmerkt zich door haar diversiteit in route en startlocaties, en door haar verschillende afstandsmogelijkheden. De N70 trail route loopt over 8 'bergen' door de glooiende bossen van Berg en Dal en omgeving. Onderweg biedt het heuvelachtige landschap prachtige vergezichten over de polders, uiterwaarden en het rivierenlandschap van rivier de Waal en de Rijn. Ook het cultuurhistorische karakter van de N70 natuurwandelroute is uniek. Het ontstaan van de N70 route gaat terug naar 1970; het natuurbeschermingsjaar. Sinds die tijd is de N70 een zeer populaire wandelroute onder natuurliefhebbers, wandelaars en hardlopers.

De N70 trail route: markering, afstand en hoogtemeters

De totale N70 route is 14,2 kilometer lang en telt zo'n 375 hoogtemeters. Door het sportieve gehalte is de N70 wandelroute uitgegroeid tot een veelgebruikt oefenparcours voor hardlopers, trail lopers en lange afstand wandelaars. De route telt zo’n 500 traptreden! Download de routebeschrijving en de N70 route map als GPS, volg de paaltjes, lantaarnpalen of verkeersborden met groene kop en geniet van deze fantastische natuurwandelroute in het Rijk van Nijmegen! De N70 natuurwandelroute is ook te koop als gedrukte versie bij de Citystore Nijmegen.

Veel wandelplezier!

Startpunt: Nieuwe Holleweg 4
6573DX Beek-Ubbergen

Hotel 't Spijker

Hotel-restaurant ‘t Spijker is een uniek gelegen en stijlvol familiehotel. De vriendelijkheid en de aandacht wordt ondersteund door 250 jaar traditie.Lees verder

Pannenkoeken restaurant De Duivelsberg

Deze oude herberg ligt midden in natuurreservaat de Duivelsberg. Prachtige wandelingen zijn uitgezet, inclusief 2 speurtochten voor kinderen. De N70 Natuurwandelroute en afstandswandelingen zoals Pieterpad en Lingepad zijn komen bij ons langs.Lees verder

Pannenkoeken restaurant De Duivelsberg Pannenkoeken restaurant De Duivelsberg

Restaurant Tante Koosje

Op een van de mooiste en rustieke locaties in Nijmegen, aan de rand van Nijmegen Oost, in de richting van Berg en Dal is sinds 2000 ons huiskamerrestaurant tante Koosje gevestigd.Lees verder

Landschapmuseum

Het Landschapmuseum in Beek-Ubbergen toont het Nederlands landschap op zijn mooist. Beleef de unieke miniatuurlandschappen, ontmoet de das in levenden lijve en maak een onvergetelijke wandeling langs het prachtige Palland.Lees verder

Landschapmuseum Landschapsmuseum
Eindpunt: Beek-Ubbergen

Beschrijving

Startpunt: Nieuwe Holleweg 4
6573DX Beek-Ubbergen

Kies je eigen startpunt voor de N70 route!

1. Starten vanaf Brasserie Charley in Beek-Ubbergen
Adres Brasserie Charley, Nieuwe Holleweg 4 in Beek-Ubbergen

Start vanaf Brasserie Charley aan de Nieuwe Holleweg. Als je met je rug naar het pand staat, loop je naar links de Kerkberg af naar Sous les Eglises. Steek de Rijksstraatweg over en loop langs Hotel ’t Spijker. Vervolg je weg richting de Van Randwijckweg. Ga vervolgens rechtsaf en volg de Van Randwijckweg omhoog tot voorbij de laatste woning aan je linkerzijde. Sla dan linksaf en ga het Keteldal in, richting de historische handwijzer.

Ga linksaf en ga vervolgens voor de witte woning rechtsaf naar boven, het natuurgebied De Duivelsberg in. Vervolg het pad rechtdoor naar boven. Dan de eerste viersprong links en de volgende viersprong rechtdoor. De route gaat door een mooie vallei met vlechtheggen, de Assekuul geheten, naar het laagste deel van het dal waar de oudste eiken van het natuurgebied groeien. Ga op de T-splitsing aan de bosrand scherp rechts bergopwaarts, langs huize ‘de Wylerberg’ waar de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap is gevestigd. Ga vervolgens het eerstvolgende pad linksaf over de Kleverberg (hier heb je een prachtig uitzicht over de Duffelt). Na een flinke afdaling schuin naar links het grindpaadje over naar rechts tot bijna bij de Rijksstraatweg.

2. Starten vanaf de Rijksstraatweg in Beek-Ubbergen

Bushalte lijn 58, op de kruising van de Rijksstraatweg en de N325.

Vanaf de Rijksstraatweg ga je linksaf en loop je via de steile weg naar boven naar het hoogste punt door een laan met tamme kastanjes. Voordat je omhoog klimt, kun je nog even water tappen uit het watertappunt aan de Rijksstraatweg. Bovenaan bij de T-splitsing ga je linksaf, door de droge gracht van een oude vesting. Dan rechtsaf naar het hoogste punt van het natuurgebied: de grote Motte. Eventueel kun je iets verder lopen naar het uitzichtpunt: de kleine Motte (voorburcht) aan de linkerkant. Hier heb je een uniek uitzicht over het Wylerbergmeer. Dit is een restant van een oude Rijnarm. Daarna loop je terug naar de Grote Motte.

Ongeveer 50 meter voor Pannenkoekenrestaurant De Duivelsberg ga je linksaf. De N70 gaat hier dicht langs de Duitse grens (stenen grenspalen). Het grofstenen pad langs het weiland is nog een restant van een weg uit de Tweede Wereldoorlog. Het is aangelegd door de Duitse Wehrmacht. Tussen de velden ga je rechtsaf. Weer in het bos aangekomen daal je af tot aan een punt dichtbij de Oude Kleefsebaan. Onderweg (links) kun je een paadje inlopen en dan kom je bij De Heksendans. Als je de route vervolgt ga je op het laagst gelegen punt bij parkeerplaats de Duivelsberg / Holdeurn scherp rechtsaf de heuvel op.

3. Starten vanaf Parkeerplaats De Duivelsberg / Holdeurn

Adres Parkeerplaats De Duivelsberg / Holdeurn, Oude Kleefsebaan, Berg en Dal (dichtbij huisnummer 429)

In de rechterhoek van parkeerplaats de Holdeurn volg je de route linksaf omhoog. Bij de grindweg ga je linksaf. Aan de rechterkant zie je het restant van een Romeinse leemgroeve. Na een bocht naar rechts ga je in een bocht naar links scherp naar rechts een holleweg in. Daarna ga je meteen weer links het trapje omhoog langs de bosrand richting het Eversbos.

Op een Y-splitsing ga je naar rechts. Het pad daalt vrij steil af richting de Filosofenbeek. Nadat je het bruggetje hebt overgestoken, houd je links aan en daarna volg je het pad door het dal. Vanuit het dal volg je het pad rechtsaf omhoog. Wanneer je de groene paaltjes volgt, bereik je de hoge grindweg rechts naast villa Berglust (een groot en grijs huis). Links (200 meter) ligt Pannenkoekenrestaurant De Heksendans. Je vervolgt de route door hier rechtsaf te slaan.

4. Starten vanaf Pannenkoekhuis De Heksendans in Berg en Dal

Adres Pannenkoekhuis De Heksendans: Oude Kleefsebaan 425, 6572 AZ in Berg en Dal.

Vanaf De Heksendans wandel je voorbij villa Berglust (een groot en grijs huis). Na ruim 100 meter ga je voorbij het laatste huis bij een slagboom linksaf naar beneden het Keteldal in. Wanneer je links aanhoudt bereik je de Van Randwijckweg. Deze weg steek je over en je wandelt via het bospad omhoog. Bovenaan ga je rechtsaf en volg je de Oosterbergweg. Daarna volg je het voormalige tramtracé tot in de bocht naar links. Wanneer je voorbij de Toscaanse villa bent gewandeld, ga je rechtsaf en volg je het pad naar beneden tot bijna aan de Bosweg. Hier ga je scherp naar rechts de trappen op. Op het hoogste punt daal je naar links. Vervolgens ga je weer linksaf bij de slagboom en wandel je tot aan een klinkerweg die je schuin naar links oversteekt. Hier daal je af naar de Elzenweg. Bij de vijver (rechts van je) ga je linksaf.

Verlenging of beëindiging van de route
Als je de wandeling hier wil afbreken of wil pauzeren, vervolg je rechtsaf de weg langs de Elzenbeek naar beneden tot in het centrum van het dorp. Wil je verder wandelen? Vervolg dan de route.

Start van de verkorte route en vervolg van je route
Steek hier de Nieuwe Holleweg schuin naar links over en wandel via de Oude Holleweg steil omhoog. In de bocht naar links (rechts ligt Kalorama) ga je rechts het bospad in. Je bent nu in de bossen van de Heerlijkheid Beek. Hier kun je met je smartphone het verhaal van de Heerlijkheid Beek beluisteren via spgs.nl.

Op de Y-splitsing volg je het pad naar links. Vervolgens ga je op de viersprong links naar boven. Hier ga je rechtsaf langs de tuin van ‘t Huys te Schengen. Het trapje dat links naar boven afbuigt, leidt naar een uitkijkpunt waar je een prachtig uitzicht hebt over de Ooijpolder. Om de route te vervolgen ga je terug naar beneden en linksaf.

5. Starten vanaf Fletcher Hotel Val Monte in Berg en Dal

Adres Fletcher Hotel Val Monte: Oude Holleweg 5, 6572 AA in Berg en Dal.

Vanaf Fletcher Parkhotel Val Monte ga je linksaf en na 50 meter wandel je bij het uitkijkpunt het bos in. Hier ga je linksaf. Vervolgens ga je op een Y-splitsing links de trapjes op. Via de Stollenberg loopt de route richting de Boterberg. Via trapjes leidt de route tussen beide bergen door waarna je door een erosiedal tot aan een prachtige lange lindelaan wandelt. Op dit punt ga je linksaf.

Via de poort verlaat je het terrein van de Heerlijkheid Beek en ga je rechtsaf. Op de verharde weg bij de Y-splitsing houd je links aan (Berkenlaan). Deze volg je tot aan het kombord van Nijmegen. Hier ga je rechts het onverharde bospad in. Dit is de ingang van het terrein van Natuurmonumenten, het Hengstdal. Over dit terrein voert de laatste kilometer je naar Restaurant Tante Koosje. Op het eind, na een hekje, ga je rechtsaf.

6. Starten vanaf Tante Koosje in Nijmegen

Adres Tante Koosje: Berg en Dalseweg 359, 6522 CK in Nijmegen.

Als je vanaf Restaurant Tante Koosje vertrekt, volg je links naast de inrit van de St. Maartenskliniek de Holleweg naar boven (volg het bord Natuurroute N70). Deze gaat vervolgens weer naar beneden. Daarna ga je bij het kombord van Ubbergen rechtsaf de Beukenlaan omhoog. Op de Y-splitsing houd je links aan en volg je de weg naar beneden. Op de verharde weg ga je rechtsaf omhoog. Vervolgens loop je linksaf door de poort van het Geldersch Landschap. Bij een bankje in een bocht naar rechts heb je een mooi doorkijkje op de kerk van Persingen (het kleinste dorp van Nederland).

Na de afdaling houd je beneden links aan en ga je vervolgens rechtdoor tot aan de boerderij ‘de Natte Beek’. Wanneer je langs de boerderij ‘De Natte Beek’ wandelt, kom je al klimmend en dalend langs de bosrand met links een blijvend boeiend uitzicht. Op de T-splitsing bij een bankje ga je rechtsaf. Vervolgens ga je linksaf door de Westerakker naar beneden en dan rechtsaf de trapjes op. Je loopt dan rechtsaf het eerste pad omhoog en klimt zo naar het topje van de Ravenberg. Daarna daal je af en ga je linksaf bij een bankje door een prachtige laan (links beuken en rechts eiken). Deze laan brengt je naar het Kastanjedal met een helder beekje. Aan dit beekje ontleent het dorp Beek waarschijnlijk zijn naam. Voordat je tot in het Kastanjedal afdaalt, is er aan de rechterkant een uitzichtpunt over het brongebied.

Bij de picknickbank daal je dan rechts de trappen af en vervolgens steek je het beekje ‘de Oorsprong’ over en wandel je de trappen op langs het dal. De picknickbank is ter nagedachtenis aan voormalig boswachter Theo Merkus neergezet. Hij heeft veel gedaan voor dit gebied en is mede oprichter van de N70 route. Je blijft het pad volgen tot de molenvijver en bij het bankje ga je rechtsom de stenen trap naar beneden richting de Rijksstraatweg. De dorstige wandelaar vindt aan de Rijksstraatweg een watertappunt. Voorbij het parkje ga je rechtsaf richting startpunt 1.