Poëziepad Berg en Dal

Type: Wandelroute
Afstand: 7.0 km

Deze wandeling volgt de bankjesroute in Berg en Dal. Bij 9 van de 16 bankjes vind je inspirerende poëzieborden.

De afgelopen tijd zijn er 16 bankjes geplaatst in het dorp Berg en Dal. Samen vormen ze de bankjesroute. Werkgroep Poëziepad Berg en Dal heeft bij 9 bankjes poëzieborden geplaatst.

Het verbinden van alle bankjes met poëzie zorgt voor een creatieve en plezierige ontmoeting tussen dorpsbewoners.

In 2021 zijn inwoners van Berg en dal uitgenodigd een gedicht in te zenden vanuit het thema 'gezien vanaf de bank'. Uit de vele inzendingen heeft een jury per bank een 'winnaar' uitgekozen. Deze 9 gedichten staan nu bij de banken. Misschien denk je bij het lezen van het gedicht: ‘Zo heb ik er nog niet eerder naar gekeken’. Wie weet is het een start voor een gesprek met medewandelaars. Maar bovenal wensen we je een fijne wandeling in het mooie Berg en Dal.

Jij loopt de route binnenkort toch ook? Trek je wandelschoenen maar aan!

Doe de speurtocht

Op de route kun je een speurtocht doen. Dit is ook erg leuk voor kinderen! Je ziet 9 verschillende ingezoomde foto’s. Schrijf bij de foto’s bij welke bank de foto genomen is. Download de speurtocht en de plattegrond met de bankjes en probeer het uit!

Afstand
7.0 km

Dit ga je zien

Startpunt: Molenbosweg 17

Berg en Dal - Hotel Erica

Na het bombardement op Nijmegen op 22 februari 1944 werd Hotel Erica in Berg en Dal een opvangcentrum voor vluchtelingen uit de stad. Toen zeven maanden later Market Garden van start ging, zagen de...Lees verder

Eindpunt: Molenbosweg 17

Beschrijving

Startpunt: Molenbosweg 17

Hieronder staat de route vanaf Fletcher hotel Erica. Daar is voldoende ruimte om de auto te parkeren aan de molenbosweg of postweg.

Na Hotel Erica loopt je naar de Molenbosweg. Sla linksaf bij het Klappeijenpad en loop deze weg helemaal naar beneden. Links aan het einde vindt je bank 1.

Vanuit het Klappeijenpad kom je op de Postweg, volg deze totdat je rechts het bos in kunt. Ga rechtsaf en bij de volgende splitsing weer. Aan je rechterkant kijk je uit over de velden van de Waldboeren (hier staat een bank gemaakt van bomen uit het bos). Aan het einde van het pad ga je rechts. Loop door totdat je het Klappeijenpad weer kruist. Ga bij de slagboom links het bos in. Volg dit pad tot de eerste kruising en ga daar rechts. Aan het einde van het pad ga je de Prins Alexanderlaan in. Ga links en vervolg het Vierparkenpad. Links zie je ook het kabouterbosje. Vervolg het Vierparkenpad via het onverharde paadje en je komt uit op de hoek van de Julianalaan bij bank 2 (het groenproject van de buurt).

Vervolg de Julianalaan en ga aan het einde rechts de Kwakkenberglaan op. Bij het groene elektriciteitshuisje, bijna aan het einde van de straat links, staat op het terrein van voormalig Woon-zorgcentrum de Vijverhof bank 3.

Keer terug en ga links op de Kwakkenberglaan. Steek aan het einde de Oude Kleefsebaan over en neem het onverharde pad aan de overzijde. Ga de eerste weg rechts. Vervolg de straat tot de Nassaulaan. Sla linksaf en de eerste straat rechts naar de Pr. Bernardstraat. Bij de speeltuin vindt je bank 4.

Loop de Pr. Beatrixlaan op en ga aan het einde over het onverharde pad naar de Stollenbergweg. Sla rechtsaf en loop de Stollenbergweg uit tot de kruising met de Oude Holleweg. Ga linksaf, na circa 50 meter aan je linkerhand, vindt je bank 5. Neem de tijd om te genieten van het uitzicht. Bij mooi weer zelfs tot Arnhem.

Loop een klein stukje terug en sla linksaf het voetgangerspad Stollenbergweg in. Aan het einde ga je verder over de Oude Kleefsebaan en ga je linksaf. Bij de kerk aan de Oude Kleefsebaan vindt je bank 6.

Vervolg je weg tot het zebrapad bij de Kerstendalseweg. Steek hier over en loop de weg af richting school en dorpshuis. Op het grasveld voor de school, vindt je bij de jeu-de-boulesbaan bank 7.

Loop een klein eindje terug en sla rechtsaf de Patrijsweg in. Ga bij de Watertorenweg linksaf en vervolg deze tot de Uilenputweg. In het grasveld aan je rechterhand zie je bank 8.

Ga rechtsaf de Uilenputweg in en ga bij de bosweg naar links. Steek onderaan over naar ‘de Naald’, het oorlogsmonument van kern Berg en Dal. Hier vindt je bank 9.

Loop een klein stukje terug en sla rechtsaf de Zevenheuvelenweg in. Ga bij de Oude Kleefsebaan linksaf. Let ook op de informatie over het oude Romeinse aquaduct dat je halverwege de Oude Kleefsebaan aan je linkerhand ziet. Sla bij de Molenbosweg linksaf en je komt terug bij het startpunt.